Trnavské mýto je miestom s nevyužitým potenciálom. Z lokality, ktorá spája Staré a Nové Mesto a je významným uzlom v hlavnom meste sa stalo miesto, ktorému chýba ucelená tvár. Jednotlivé celky sú rozdrobené a stále hľadajú prvok, ktorý by ich vzájomne prepojil.
Návrhov ako by mohlo vyzerať Trnavské mýto s jeho dominantami – Istropolisom, Tržnicou a kúsok ďalej Prvou stanicou konskej železnice vzniklo za posledné roky niekoľko. V predchádzajúcom akademickom roku aj na pôde Fakulty architektúry a dizajnu Slovenskej technickej univerzity. Študenti ateliérov Kusý/Paňák, Žitňanský/Šimkovič a Alexy/Bogár pripravili návrhy na revitalizáciu celej zóny, vrátane v súčasnosti zanedbaného územia stanice Filiálka.
Trnavské mýto ako štvrť s vlastnou identitou
Lokalita Trnavského mýta je význačným priestorom v kontexte celého mesta – nielen funkčne v súvislosti s možnou železničnou stanicou, ale aj priestorovo – ako spojenie zatiaľ rôznorodých samostatných objektov, ktoré by v budúcnosti mali tvoriť jednu ucelenú štvrť s vlastnou identitou. Tento odkaz sa niesol vo všetkých desiatich návrhoch, ktoré študenti počas predchádzajúceho akademického roka predložili.
Diskusia o návrhoch pokračuje
Viacerí študenti pokračujú v práci vo forme diplomových projektov zameraných na obnovu a prestavbu konkrétnych objektov Istropolisu a mestskej tržnice. V priebehu tohto školského roka sa uskutočnilo už niekoľko diskusií nad rozpracovanými návrhmi, na ktorých sa zúčastnili spolu s pedagógmi a študentmi aj teoretici architektúry, odborníci z praxe a zástupcovia mestskej časti Nové Mesto.
Spolupráca Nového Mesta a STU
Nové Mesto a Fakulta architektúry a dizajnu STU podpísali memorandum o spolupráci. Majú za sebou už niekoľko spoločných aktivít a projektov. Návrhy Revitalizácie Trnavského mýta boli dostupné v Stredisku kultúry na Vajnorskej 21 a v súčasnosti si ich môžete pozrieť na stránkach Fakulty architektúry a dizajnu STU. Podľa informácií od samosprávy sú pripravené ďalšie spoločné projekty. Koncepčné návrhy na budúce využitie územia kasární na Kutuzovovej a Jarošovej ulici. Tiež na riešenie dopravnej infraštruktúry, využitie územia Filiálky, či na riešenie rozvoja verejných priestorov s električkovými či železničnými traťami.
Použité fotografie pochádzajú z vybraných návrhov študentov na revitalizáciu Trnavského mýta